Większość form samokształcenia może odbywać się on-line
Ministerstwo Zdrowia potwierdziło już w kwietniu br., że większość form samokształcenia w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego można organizować i realizować w formule on-line lub hybrydowej.
Elastyczne podejście do formuły kształcenia
W odpowiedzi na pytania dotyczące organizacji szkoleń, Departament Rozwoju Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia wyjaśnił, że rozporządzenie Ministra Zdrowia z 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne nie określa trybu realizacji form samokształcenia. Oznacza to, że przepisy nie stoją na przeszkodzie organizowaniu w formule on-line takich form jak:
- seminaria
- kongresy, zjazdy, konferencje i sympozja naukowe
- posiedzenia szkoleniowe stowarzyszenia
- warsztaty szkoleniowe
- kursy i szkolenia (zarówno z egzaminem, jak i bez)
- szkolenia wewnętrzne organizowane przez pracodawców
Zatem oprócz „trwającego nie krócej niż 2 godziny dydaktyczne i zakończonego testem kursu realizowanego za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem, przy czym godzina dydaktyczna trwa 45 minut”, za które można w jednym okresie edukacyjnym uzyskać maksymalnie 40 punktów, również pozostałe formy samokształcenia (wymienione w zał. nr 1 do rozporządzenia) mogą odbywać się w formule on-line.
Wyjątek: zajęcia praktyczne
Ministerstwo podkreśla jednak, że zajęcia dotyczące aktualizowania i pogłębiania umiejętności praktycznych niezbędnych do realizacji czynności zawodowych powinny być prowadzone wyłącznie stacjonarnie. To wymóg zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia.
Zajęcia teoretyczne: dozwolone on-line
Ministerstwo Zdrowia jednoznacznie stwierdza: „Nie widzimy natomiast przeciwskazań do organizowania zajęć teoretycznych za pośrednictwem łączy internetowych”. Dotyczy to zarówno form, które już wcześniej były przewidziane jako on-line (kurs trwający nie krócej niż 2 godziny dydaktyczne…), jak i pozostałych form samokształcenia, zawierających treści edukacyjne o charakterze teoretycznym.
Kluczowe pozostaje zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia oraz prawidłowa dokumentacja – organizatorzy muszą wydawać zaświadczenia niebudzące wątpliwości.
Autor: Michał Gondek
Źródło: Odpowiedź Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych MZ [7.04.2025]
